مدیریت شبکه‌های اجتماعی

مدیریت شبکه‌های اجتماعی

مدیریت شبکه های اجتماعی به معنای مدیریت تعامل شما با مخاطبین بالقوه و مخاطبین واقعی شما در حوضه کسب و کارتان و همچنین مدیریت محتوایی که به منظور جلب کردن اعتماد مشتریان و یا مخاطبین خود تولید می کنید تا محصولات شما را بخرند و یا از خدمات شما استفاده کنند، است.

بسته به جامعه هدف خود، می توانید یکی از شبکات اجتماعی و یا پیام رسان های محبوب در بین مردم را انتخاب کرده و شروع به فعالیت و انتشار محتوای خود کنید.

types of social media content - طبوان
types of social media content - طبوان

مدیریت شبکه های اجتماعی به معنای مدیریت تعامل شما با مخاطبین بالقوه و مخاطبین واقعی شما در حوضه کسب و کارتان و همچنین مدیریت محتوایی که به منظور جلب کردن اعتماد مشتریان و یا مخاطبین خود تولید می کنید تا محصولات شما را بخرند و یا از خدمات شما استفاده کنند، است.

بسته به جامعه هدف خود، می توانید یکی از شبکات اجتماعی و یا پیام رسان های محبوب در بین مردم را انتخاب کرده و شروع به فعالیت و انتشار محتوای خود کنید.

social-media-history-630e35efad917-sej-760x400

ا‌ما نکته قابل توجه این است که، مدیریت درست و استفاده کاربردی و حداکثری از شبکه های اجتماعی قدرتمندی مانند اینستاگرام، فقط به انتشار پست هایی به صورت روزانه در شبکه های اجتماعی کسب و کارتان محدود نمی شود، بلکه باید بتوانید تعاملات موثری با مخاطبین خود برقرار کنید و نرخ تعامل پیج خود را افزایش بدهید چرا که فقط از این طریق می توانید احتمال دیده شدن پیج خود به مخاطبین بالقوه تان را بالا ببرید.

رسانه های اجتماعی نقش اساسی در چشم انداز تجارت دارند. در واقع با 3.2 میلیارد نفر در سراسر جهان که در رسانه های اجتماعی فعالیت دارند  و 11 کاربر جدید در هر ثانیه اضافه می شود ، به جرات می توان گفت که این شبکه ها به یک استاندارد جهانی تبدیل شده است.

social-media-history-630e35efad917-sej-760x400

ا‌ما نکته قابل توجه این است که، مدیریت درست و استفاده کاربردی و حداکثری از شبکه های اجتماعی قدرتمندی مانند اینستاگرام، فقط به انتشار پست هایی به صورت روزانه در شبکه های اجتماعی کسب و کارتان محدود نمی شود، بلکه باید بتوانید تعاملات موثری با مخاطبین خود برقرار کنید و نرخ تعامل پیج خود را افزایش بدهید چرا که فقط از این طریق می توانید احتمال دیده شدن پیج خود به مخاطبین بالقوه تان را بالا ببرید.

رسانه های اجتماعی نقش اساسی در چشم انداز تجارت دارند. در واقع با 3.2 میلیارد نفر در سراسر جهان که در رسانه های اجتماعی فعالیت دارند  و 11 کاربر جدید در هر ثانیه اضافه می شود ، به جرات می توان گفت که این شبکه ها به یک استاندارد جهانی تبدیل شده است.

جایگاه شبکه های مجازی در دنیای امروز

Do-employers-really-check-social-media-profiles

امروزه شبکه های مجازی بخش مهمی از زندگی انسان را به خودشان اختصاص داده اند، اغلب مردم روزانه چند ساعت از وقت خود را در شبکه های اجتماعی و آن هم بدون هیچ دلیل خاصی و صرفا برای گذران وقت هدر می دهند. این یعنی یک بستر کاملا آماده برای داشتن یک کسب و کار پر سود با مشتری های بالقوه، اما چطور می‌شود از این بستر به خوبی استفاده کرد؟ مدیریت شبکه های اجتماعی!

اغلب ما فکر می کنیم مدیر به دنیا آمده‌ایم و در هر زمینه ای متخصص ایم! همین موضوع باعث شده است که شکست های سنگینی خورده و از مسیر اصلی زندگی کاملا منحرف بشیم؛ اما دیگه تمام است!

social-media-tips-blog-header-no-logo-800x533-1

امروزه تقریبا ۳ میلیارد نفر در کل دنیا از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند که تقریبا هر کدام از این افراد در ۵ تا شبکه اجتماعی عضو هستند، ۹۵% این افراد سنی تقریبا بین ۱۸ تا ۳۴ دارند که این یعنی تعداد زیادی مشتری بالقوه که شما باید با دانش مدیرتی خودتان آنها را به بالفعل تبدیل کنید.

برای شروع لازم است اول یک استراتژی خوب برای کسب و کارتان داشته باشد،خب یعنی چی؟ یعنی شما به خوبی مخاطبتان را شناسایی کنید و محصول تان را بر اساس نیاز آن ارائه کنید و یا کاری بکنید که به آن محصول نیاز پیدا کند.

بعد از آن لازمه که یه محتوای خوب و جذاب داشته باشید، میشه گفت محتوا در فضای مجازی حکم ویترین در مغازه را دارد، پس سعی کنید یک ویترین خاص و جذاب داشته باشید.

امروزه تقریبا ۳ میلیارد نفر در کل دنیا از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند که تقریبا هر کدام از این افراد در ۵ تا شبکه اجتماعی عضو هستند، ۹۵% این افراد سنی تقریبا بین ۱۸ تا ۳۴ دارند که این یعنی تعداد زیادی مشتری بالقوه که شما باید با دانش مدیرتی خودتان آنها را به بالفعل تبدیل کنید.

برای شروع لازم است اول یک استراتژی خوب برای کسب و کارتان داشته باشد،خب یعنی چی؟ یعنی شما به خوبی مخاطبتان را شناسایی کنید و محصول تان را بر اساس نیاز آن ارائه کنید و یا کاری بکنید که به آن محصول نیاز پیدا کند.

بعد از آن لازمه که یه محتوای خوب و جذاب داشته باشید، میشه گفت محتوا در فضای مجازی حکم ویترین در مغازه را دارد، پس سعی کنید یک ویترین خاص و جذاب داشته باشید.

social-media-tips-blog-header-no-logo-800x533-1

نقش شبکه های اجتماعی

B12 01 - طبوان

شبکه های اجتماعی در این دوران نقش مهمی در زندگی و فرهنگ ملت های مختلف ایفا می کند و نفوذ شبکه های اجتماعی در بین مردم به حدی رسیده است که زندگی بدون آن غیرممکن به نظر می رسد.

نخستین بار موضوع  شبکه های مجازی در سال 1960 در دانشگاه ایلی نویز در ایالت متحده آمریکا مطرح شد. بعد از مطرح شدن مفهوم شبکه های اجتماعی اولین شبکه ی اجتماعی اینترنتی در سال 1997 به نام SixDegree راه اندازی شد.

در سایتSixDegree ابتدا کاربران می توانستند برای خود پروفایلی ایجاد کنند که بعد از مدتی می توانستند دوستان خود را به آن اضافه کنند. قبل از این سایت، سایت های دیگری هم وجود داشتند که امکان ساخت پروفایل و یا امکان ارتباط با دوستان را به طور جداگانه فراهم میکردند، ولی این سایت هر دوی این ویژگی ها را همراه هم دارا بود.

به مرور زمان این سایت ویژگی ها و امکانات خود را افزایش داده و بروزرسانی کرد. تعداد کاربران این سایت به مرورافزایش یافت و به عنوان اولین شبکه ی اجتماعی شناخته شد.

این سایت پس از مدتی به یک ابزار تجارت تبدیل شد، اما پس از 3 سال فعالیت در سال 2000 مسدود شد و علت اصلی و مهم آن استفاده نادرست کاربرانش بود که باعث شکایت های زیاد از سایت و نتیجه ی آن مسدود شدن این سایت شد.

مهارت‌های مدیر شبکه های اجتماعی چیست؟

وظایف مدیر شبکه های اجتماعی به ابعاد سازمان شما بستگی دارد. اگر می‌خواهید مسئولیت سازمان کوچکی را بپذیرید، باید بدانید که تمام مسئولیت‌های گروه تولید محتوا برعهده شماست. اما در صورت همکاری با سازمان‌های بزرگ‌تر، شما کارتان را با افراد متخصص تیم تقسیم خواهید کرد. در حقیقت از ویژگی‌های مشترک همه متخصصان شبکه‌های اجتماعی توانایی پذیرفتن مسئولیت زیاد است. مهارت‌های تخصصی برای رسیدن به این جایگاه نیاز است که در ادامه به آنها می‌پردازیم :

12132323 - طبوان

1. تهیه تقویم محتوایی و تعیین استراتژی:

به‌عنوان مدیر شبکه اجتماعی باید توانایی درک درست استراتژی‌های موجود در شبکه های مجازی را داشته باشید. چگونگی جمع‌آوری اطلاعات و محتواهای جذاب، شناخت مخاطبان هدف و یا پلتفرم‌های رشد کسب و کار هنر ادمین شبکه‌های اجتماعی است. انجام فرآیند مارکتینگ در دنیای مجازی کار آسانی نیست. موفق شدن در این جایگاه شغلی تلاش و پشتکار بالایی را می‌طلبد.

2.تعامل با دنبال کنندگان:

هدف اصلی ایجاد رسانه‌های اجتماعی، تعامل انسان‌ها با یکدیگر و پیگیری اتفاقات جامعه است. در حقیقت رسانه‌های اجتماعی نه‌ تنها بستری برای ارتباط تمام مردم دنیا با یکدیگر فراهم می‌کنند بلکه می‌توانند بهترین خدمات بازاریابی دیجیتال را نیز به شما ارائه دهند. پاسخ به کامنت پست‌های اینستاگرامی و یا فیس بوکی و تعامل با دنبال‌کنندگان کسب‌وکار شما باید یکی از مهارت های مدیر شبکه‌های اجتماعی باشد. درحقیقت پاسخ به کاربران، شما را از بازخوردهای منفی درباره کسب‌وکارتان نیز آگاه می‌کند و شما را به اصلاح نقاط ضعفتان وا می‌دارد.

3.شناخت عملکرد محتوا قبل از انتشار:

شما به‌عنوان مدیر یک شبکه اجتماعی باید بتوانید موقعیت‌ها را به‌خوبی شناسایی کنید. یک مدیر باید بداند کدام محتوا در چه موقعیت زمانی تأثیرگذار است و کدام محتوا تأثیر خوبی بر روی مخاطب هدف ندارد. شناخت فرمت و نوع محتوا باتوجه‌به هدفی که از انتشار آن دارید می‌تواند بسیار مهم باشد. محتوا می‌تواند متنی، ویدئویی، تصویری و یا پادکست باشد. انتخاب سبک محتوا برای حوزه‌های مختلف، تخصص مدیر شبکه اجتماعی است.

4.بهینه‌سازی شبکه‌های اجتماعی (SMO):

رسانه های اجتماعی مجموعه ای از راه های ارتباطی آنلاین است که منجر به ورود ، تعامل و به اشتراک گذاری محتوا توسط افراد مختلف یک جامعه میشود. این مهارت مدیر شبکه اجتماعی است که نحوه هدایت مشتری به قسمت های فروش آن برند را به خوبی بداند. در حقیقت بهینه سازی شبکه های اجتماعی (SMO) ، فرآیندی است برای اطلاع رسانی حداکثر از محصولات ارائه شده کسب و کار شما ، علامت برندتان و یا اطلاع رسانی درباره رویدادهای مرتبط با کسب و کارتان.

شبکه های اجتماعی برای تبلیغ عمومی طرح تجاری  و افزایش فروش محصول شما روی کار آمده است.این شبکه ها شامل فیسبوک ، توییتر ،تلگرام ، اینستاگرام میباشند .استفاده از روش‌های بهینه‌سازی شبکه‌های اجتماعی مزایای زیادی از جمله افزایش ترافیک سایت فروش محصول، بالابردن سرعت اطلاع‌رسانی، جذب سریع بازدیدکننده را دارد.

5.داشتن تفکر خلاق:

اهمیت تولید محتوای بصری هنرمندانه و خلاقانه را نادیده نگیرید. یکی از فاکتورهای اصلی بازاریابی موفق در شبکه‌های اجتماعی خلاقیت است. این خلاقیت باعث ایجاد تعامل با مشتری و در نتیجه افزایش فروش خواهد شد. نتیجه بهتر، خلاقیت بیشتری را می‌طلبد.

6.مهارت نوشتن:

تقریباً هر پستی که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود، نیاز به کپشن و متن توضیح دارد؛ بنابراین تقویت مهارت خوب نوشتن برای تمام مدیران اجتماعی باید در اولویت قرار بگیرد. تصاویر به اشتراک گذاشته شده در شبکه‌های اجتماعی هرچقدر هم که جذاب باشند، اگر متن عالی و جذب‌کننده‌ای نداشته باشند، منظور محتوا را نمی‌رسانند. پس علم و هنر نوشتن عناوین و شناخت ساختار متن از مهارت‌های مهم مدیر شبکه‌های اجتماعی است.

7.توانایی ویرایش نوشته:

اگر متن و محتوای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی دارای اشتباه نگارشی مکرر یا گرامر نادرست باشد، به اعتبار برند تجاری شما آسیب وارد می‌شود. مدیر رسانه اجتماعی باید جزئی‌نگر باشد و روی تمام محتواهای تولید شده دقت نظر به خرج دهد و توانایی ویرایش نوشته را داشته باشد.

8.مهارت دیزاین و طراحی تصویر:

همان‌طور که می‌دانید تصاویر نقش بسیار مهمی در رسانه‌های اجتماعی (مخصوصاً اینستاگرام) دارند. مدیر شبکه اجتماعی باید مهارت تشخیص تصویر خوب را از بد داشته باشد. دانستن اصول طراحی گرافیک از الزامات این عنوان شغلی نیست اما آگاهی از روند ویرایش تصاویر و ارائه بازخورد سازنده از وظایف مدیر شبکه‌های اجتماعی است.

9.آگاهی از رویدادهای جاری فرهنگ‌های مختلف:

بررسی رویدادها و الگوهای رفتاری موجود در شبکه‌های اجتماعی نظیر TikTok ، شما را از اتفاقات روز دنیا باخبر می‌کند. آگاهی و تشخیص حساسیت‌های فرهنگی و شوخی‌های روز دنیا می‌تواند از آسیب به برند شما جلوگیری کند.

10.هوش تجاری کسب‌ و کار:

شاید جالب باشد که مدیران شبکه‌های اجتماعی برای موفقیت نیازی به مدارک تجاری ندارند. اما داشتن درک درست از مهارت‌ها و استراتژی‌های بازاریابی به شما در رسیدن به موفقیت کمک خواهند کرد. منظور از هوش تجاری کسب‌وکار، فرایند روبرو شدن و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در یک سازمان برای تصمیم‌گیری آگاهانه است.

11.توانایی کار مؤثر در فشار زیاد:

مدیریت شبکه‌های اجتماعی یک کسب‌وکار، به معنای صدای یک برند بودن است. چه کسب‌وکار بزرگ باشد چه کوچک، این جایگاه شغلی مسئولیت بزرگی دارد؛ بنابراین صبور بودن و توانایی کارکردن در فشار زیاد باید از ویژگی‌های بارز مدیر شبکه‌های اجتماعی است.

12.سرسختی و تاب‌آوری:

سرسختی و تاب‌آوری به ظرفیت و توانایی انسان‌ها در برخورد با استرس‌ها و فشارهای زندگی گفته می‌شود. امکان تقویت این ویژگی درونی رفتاری نیز وجود دارد. هنگامی که مدیر کامنت‌ها و بازخوردهای منفی را می‌خواند، امکان آسیب به‌سلامت روانی شخص وجود دارد. اینکه مدیر شبکه اجتماعی بتواند ارزش شخصی خود را از فعالیت برند جدا کند و روحیه خود را حفظ کند بسیار مهم است.

13.توانایی برنامه‌ریزی دقیق:

مدیران شبکه‌های اجتماعی که به‌صورت مستقل برای چندین شرکت کار می‌کنند، باید بتوانند زمان خود را به طور مؤثر مدیریت کنند. این مهارت به آنها اطمینان می‌دهد که مطالب را در بهترین زمان ممکن منتشر می‌کنند و صفحاتی که مدیریت می‌کنند به طور فعال با مخاطبان درگیر می‌شوند. باتوجه‌ به موقعیت همیشه فعال شبکه‌های اجتماعی، طرفداران همیشه تمایل دارند که محتوای تولید شده شما را دنبال کنند. شما باید بتوانید با جداسازی زندگی شخصی از دنیای مجازی، برای خود وقت استراحت تعیین کنید. این زمان استراحت از طریق استخدام ادمین شبکه اجتماعی یا خاموش‌کردن اعلان‌ها در ساعات مشخص امکان‌پذیر است. اگر نتوانید بین کار و شغل خانگی‌تان مرز تعیین کنید، به‌مرور دچار فرسودگی شغلی خواهید شد. داشتن برنامه‌ریزی دقیق شما را در برابر این فرسودگی ایمن خواهد کرد.

14.قدرت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها:

قدرت سنجش عملکرد و تأثیرگذاری پست‌های منتشر شده توسط ابزارهای آنالیتیکی از ویژگی‌های مهم یک مدیر شبکه اجتماعی است. باید بتوانید با استفاده از ابزارهای بخصوص نصب شده بر روی تلگرام، فیس‌بوک و اینستاگرام، عملکرد کمپین‌ها و تلاش‌های بازاریابی را تحلیل و بررسی کنید.

با ما تماس بگیرید

برای مشاوره و رسیدن به اهداف بازاریابی خود با ما تماس بگیرید