تکنیک‌های جذب بیمار دندانپزشکی

تکنیک‌های جذب بیمار دندانپزشکی

این روزها که بر تعداد کلینیک‌های دندانپزشکی روزبه‌روز افزوده می‌شود، جذب بیمار یک دغدغه اساسی به شمار می‌رود. و همین موضوع باعث شده جذب بیمار برای بعضی از کلینیک‌ها یا دندانپزشکان بسیار دشوار باشد. راه‌های متعددی برای جذب بیمار وجود دارد که موجب می‌شود به تعداد دلخواه مراجعین برسید اما نباید فراموش کنید که این امر یک روزه صورت نخواهد گرفت، بلکه با استمرار و تداوم این اقدامات، بیماران به مرور افزایش خواهند یافت.به همین دلیل مهم‌ترین روش‌های جذب بیمار یک کلینیک دندانپزشکی را در این مقاله برای شما توضیح می‌‌دهیم.

تکنیک‌های جذب بیمار دندانپزشکی

1-وبینار برگزار کنید.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که دندانپزشکان در وهله اول اقدام به برگزاری وبینار می‌نمایند، جهت برندسازی شخصی است. وبینار فرصت خوبی هم برای معرفی تخصص دندانپزشک، برندسازی شخصی است و هم برای جذب بیمار. شما می‌توانید از طریق وبینار مخاطبان را ساعت‌ها درگیر نگه دارید. با برگزاری وبینار، بیماران می‌توانند از شما سوالات خود را بپرسند. همچنین دندانپزشکان جوان از تجارب تخصص شما برخوردار شوند.

با وبینار، بیماران به دانش، تخصص و مهارت شما پی‌خواهند برد. و زمینه‌ای برای افزایش مراجعات و جذب بیمار را برای شما فراهم می‌کند.

جذب بیمار دندانپزشکی با برگزاری وبینار

همچنین در انتهای هر وبینار می‌توانید مخاطبان را متقاعد کنید به کلینیک یا مطب دندانپزشکی شما مراجعه کنند. اما می‌توانید یک وبینار بدون تبلیغ برگزار کنید تا صرفا مخاطبان با توانایی و تخصص شما بیشتر آشنا شوند. هدف اصلی در این نوع وبینار، اثبات تخصص و توسعه روابط از طریق ارزش آفرینی و نهایتا جذب بیمار است.

برگزاری وبینار را می‌توانید از طریق پلتفرم‌هایی مانند ایسمینار انجام دهید  و در این وبینار رایگان درباره موضوعاتی مانند خدمات درمانی دهان و دندان، مقایسه روش‌های درمانی و … صحبت کنید و سپس به طور غیرملموسی مخاطبان را به مراجعان کلینیک تبدیل کنید.

2- ارانه خدمات ویژه در کلینیک دندانپزشکی

ارائه خدمات جدید و بهره‌گیری از روش‌های جدید بازاریابی می‌تواند راهکاری موثر برای جذب بیمار دندانپزشکی باشد. مزیت ارائه یک خدمت یا تجهیزات جدید می‌توان نوید این را بدهد که افراد بیشتری به کلینیک شما مراجعه می‌کنند. اگر روش جدیدی را برای درمان مشکلات دندان استفاده می‌کنند، احتمال بیشتری وجود دارد که بیماران بیشتری بخواهند این روش جدید را امتحان کنند. بنابراین بیماران جدیدی را جذب خواهید کرد. اگر خدمات تکراری و قدیمی را ارائه کنید، قطعا همان بیماران قدیمی خود را خواهید داشت. ارائه خدمات یا تجهیزات جدید در کلینیک دندانپزشکی و اطلاع‌رسانی به افراد راهی برای جذب بیمار جدید خواهد بود.

3- انتخاب تیم پذیرش مناسب برای کلینیک دندانپزشکی

اولین برخورد مراجعه کننده در یک کلینیک دندانپزشکی با پرسنل و تیم پذیرش کلینیک است. بنابراین اولین برخورد عنصری تعیین کننده برای مراجعات بعدی بیمار است.

یک برخورد اشتباه از طرف پرسنل یا تیم پذیرش کلینیک باعث می‌شود بیمار هرگز به کلینیک مراجعه نکند و شاید سایر افراد را از مراجعه به کلینیک شما بازدارد. پس افرادی را برای واحد پذیرش کلینیک خود استخدام کنید که علاوه بر آشنایی با اصول بازاریابی برخوردی عالی با مراجعه‌کنندگان داشته باشند.

اگر هنگام استخدام پرسنل کلینیک دقت کافی داشته باشید، با اطمینان می‌توان گفت این افراد تاثیر شگرفی در پیشرفت کلینیک خواهند داشت. استخدام افراد شایسته برای تیم پذیرش، مراجعه کننده را برای دریافت خدمات سلامت دندان به سوی کلینیک سوق می‌دهد. علاوه بر این بیمار، کلینیک را به سایر افراد اعم از خانواده، دوستان، آشنایان معرفی خواهد کرد. روش بازاریابی دهان به دهان یکی از موثرترین نوع تبلیغات برای جذب بیمار برای کلینیک دندانپزشکی است.

استخدام افراد شایسته برای تیم پذیرش، راهی برای جذب بیمار کلینیک دندانپزشکی

البته نحوه برخورد و ارتباط با مراجعه کننده، فقط محدود به مراجعات حضوری نیست، بلکه شیوه پاسخگویی به اولین پیام مخاطب در فضای مجازی یا اولین ارتباط تلفنی او با کلینیک، همگی بر ذهنیت مراجعه کننده نسبت به کلینیک موثر خواهد بود.

4- با وب‌سایت‌های خبری یا مجله‌ای مصاحبه کنید.

مصاحبه با وب‌سایت‌های مجله‌ای و خبری باعث دیده شدنتان می‌شود. 2 روش برای مصاحبه وجود دارد:

1-روش رایگان: وب‌سایت‌ها به شما درخواست مصاحبه می‌دهند.

2-روش غیررایگان: با پرداخت هزینه به وب‌سایت‌ها یک نفر خبرنگار برای مصاحبه با شما در مورد موضوع موردنظرتان به مطب می‌فرستند.

اگر برای این مصاحبه موضوع خوبی انتخاب کرده باشید و البته صحبت‌های جذابی نیز مطرح کرده باشید، به احتمال زیادی بسیاری از مخاطبان این وب‌سایت‌ها با شما آشنا شده و به کلینیک یا مطب شما مراجعه می‌کنند.

5- متمایز از دیگران باشید.

یکی از اشتراکاتی که بین مراجعین پزشکان و دندانپزشکان وجود دارد این است که بیماران اصولا از یکدیگر بسیار تاثیر می‌گیرند. یعنی اگر یک تجربه کوچک و خاص برای بیمارانتان فراهم کنید، آن‌ها نزد دوستان، آشنایان و خانواده خود از این تجربه خاص و شگفت‌انگیز صحبت خواهند کرد و به این ترتیب بیماران جدید را جذب خواهید کرد. اگر در کلینیک دندانپزشکی، قابلیت اینترنت رایگان، وسایل بازی یا نقاشی برای کودکان، شارژر موبایل، کتابخانه، تلویزیون و سایر ایده‌های کوچک را داشته باشید یا منشی شما رفتار مشتری مدارانه‌ای با بیماران داشته باشد، از سایر کلینیک‌ها یا مطب‌های دندانپزشکی متمایز خواهید شد.

6- با گوگل، بیمار جذب کنید.

گوگل، یکی از بهترین راهکارها برای جذب بیمار کلینیک دندانپزشکی است! چطور؟ به این روش که در وب‌سایتتان، مقالات آموزشی درباره سوالات، مشکلات و نیازهای مخاطبان در حوزه سلامت دهان و دندان بنویسید. مقالات وب‌سایت را از طریق بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو یا همان سئو به صفحه اول گوگل یا نتایج اول گوگل برسانید. مخاطبان وب‌سایتتان را باز کرده، مقالات را خوانده و با شما آشنا می‌شوند و به احتمال بالایی برای درمان به شما مراجعه خواهند کرد.

گوگل، یکی از بهترین راهکارها برای جذب بیمار کلینیک دندانپزشکی است

7-بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام

مخاطبان بسیاری در اینستاگرام فعالیت می‌کنند. از طرف دیگر دندانپزشکان بسیاری نیز در اینستاگرام فعالیت داشته و فالوورهای زیادی را نیز جذب کرده‌اند. این دو دلیل کافی است که این شبکه‌اجتماعی را برای بازاریابی و جذب بیمار انتخاب کنید.

در اینستاگرام برای مخاطبان محتوای ارزشمند تهیه کنید، به سوالات و نیازهای آن‌ها پاسخ دهید. بسیاری از این فالوورها، حتما به کلینیک شما مراجعه خواهند کرد.

جذب بیمار دندانپزشکی از طریق بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

8- گوگل مپ را به خدمت بگیرید.

زمانی که مخاطبی به دنبال پیدا کردن یک کلینیک دندانپزشکی است، ابتدا عبارت‌هایی نظیر این را جستجو می‌کند؛ “بهترین مرکز ایمپلنت در اصفهان”.

با چنین درخواستی گوگل نقشه شهر اصفهان به انضمام لوکیشن کلینیک‌های دندانپزشکی مطرح در حوزه ایمپلنت را به مخاطب نمایش می‌‌دهد. در وهله دوم، مخاطب، نتایج را مشاهده کرده و نظرات سایر بیماران که در گذشته به کلینیک مراجعه کرده‌اند را مطالعه می‌کند، تا در نهایت یکی از کلینیک‌های دندانپزشکی را انتخاب کند.

جذب بیمار دندانپزشکی با گوگل مپ

برای استفاده از این امکان گوگل، ابتدا لوکیشن کلینیک را در گوگل ثبت کنید. سپس با کمک گرفتن از بیماران سابق، نظرات مثبت درباره کلینیک خود را افزایش دهید. به این ترتیب هم احتمال دیده شدن‌تان در نتایج جستجو بالا می‌رود و هم احتمال انتخاب شدن‌‌تان از سوی بیماران.

9- برای پرداخت هزینه‌ها از وام یا اقساط استفاده کنید.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که افراد به دندانپزشکی مراجعه نمی‌کنند، بالا بودن هزینه‌های خدمات دندانپزشکی است. به همین دلیل می‌توانید شرایط پرداخت را برای بیمار آسان کنید. یا با چند صندوق قرض‌الحسنه مذاکره کرده و از آن‌ها برای پرداخت وام به مراجعه‌کنندگان خود کمک بگیرید یا شرایط پرداخت اقساطی را برای بیمار فراهم کنید.

10- از نرم‌افزارهای مدیریت ارتباط با بیمار PRM‌‌ استفاده کنید.

می‌توانید اطلاعات بیمارانی که به شما مراجعه می‌کنند در یک بانک اطلاعاتی ذخیره کنید. احتمال اینکه یک بیمار چندین مرتبه به کلینیک شما مراجعه کند بسیار زیاد است و شما با تشکیل یک بانک اطلاعاتی، در بازه‌های زمانی موردنظر، از این بیماران برای حضور در کلینیک دعوت به عمل می‌آورید.

البته نرم‌افزارهای مدیریت کلینیک، خدمات مربوط به مدیریت ارتباط با بیمار یا PRM را نیز در اختیار دندانپزشکان و کلینیک‌ها قرار می‌دهند.

اگر تاکنون اطلاعات بیماران خود را به صورت فیزیکی و درون پرونده کاغذی جمع‌‌آوری کرده‌اید، این اطلاعات را وارد سیستم‌های مدیریت کلینیک نماید تا بتوانید بسیار ساده‌تر از این اطلاعات استفاده نمائید.

پیشنهاد می‌شود: مزایای نرم‌افزار مدیریت مطب و کلینیک در ارتقاء کلینیک

11- از فالوآپ بیماران قبلی بهره ببرید.

با بیماران قبلی خود تماس بگیرید، وضعیت آن‌ها را جویا شوید و در صورت نیاز، راهنمایی‌های لازم را به آن‌ها ارائه کنید. این نوع تماس‌ها، برای افراد غافلگیر کننده است، به همین دلیل در ذهن آن‌ها باقی مانده و احساس خوبی در آن‌ها ایجاد می‌کند و اگر نیاز به مراجعه به دندانپزشک داشته باشند، حتما به کلینیک شما مراجعه خواهند کرد. این نوع اقدامات متفاوت به خوبی در ذهن افراد باقی می‌ماند.

12- رضایت بیمار ناراضی را جلب کنید.

هر چقدر هم که کیفیت خدمات شما بالا باشد، باز هم افرادی پیدا خواهند شد که به دلایلی از خدمات شما ناراضی باشند. این عدم رضایت می‌تواند هم به خاطر نحوه انجام کار باشد و هم به دلایل جانبی مانند معطلی زیاد در اتاق انتظار، برخورد نامناسب پرسنل و غیره. علت نارضایتی آن‌ها هر چه که باشد شما باید سعی کنید رضایت او را به روش‌های مختلف جلب نمائید.

اما در اینجا یک سوال مطرح می‌شود اگر نارضایتی بیمار نابجاست باید چه کار کنیم؟ در این مواقع با ارائه توضیحات مناسب و کافی، او را متوجه سوء برداشتی که داشته نمائید و نارضایتی او را برطرف کنید. با این اقدامات اثر تلخ تجربه نارضایتی از ذهن او محو خواهد شد چرا که معمولا آخرین ارتباط بیشتر در ذهن افراد باقی می‌ماند.

13- برخورد مناسب پرسنل کلینیک با بیماران

فضای کاری کلینیک دندانپزشکی در اغلب اوقات خسته کننده است و فشار زیادی بر پرسنل کلینیک وارد می‌شود. با این وجود لازم است تمام کارکنان از پرسنل پذیرش تا دندانپزشکان، مواظب رفتار و برخورد با بیماران باشند.

به هر میزان که کیفیت خدمات شما بالا باشد، اما در صورتی که برخورد مناسبی با بیمارتان صورت نگیرد، خاطره‌ای که در ذهن آن فرد باقی می‌ماند، مانع از تمایل وی به مراجعه مجدد به کلینیک شما خواهد شد.

نکات مهم:

1-برخورد نامناسب فقط یک نفر در کلینیک، می‌تواند برخورد مناسب همه افراد دیگر را تحت تاثیر قرار دهد.

2- برخورد مناسب توسط همه پرسنل کلینیک اهمیت بسیاری دارد، اما این مسئله در مورد منشی یا کارکنان پذیرش دو چندان است. چون منشی یا پرسنل پذیرش، اغلب اولین نفراتی هستند که با مراجعه کننده برخورد مستقیم دارند و یک تجربه بد در بدو ورود و آشنایی با کلینیک، تاثیرات منفی بسیاری در پی خواهد داشت.

3- برخورد مناسب یا نامناسب با مراجعین و بیماران فقط مختص، مراجعات حضوری نیست. شکل پاسخگویی به تماس‌های تلفنی، پاسخگویی در شبکه‌های اجتماعی نیز می‌تواند در ذهن مخاطب ثبت گردد.

14- رضایت بیماران قبلی را در محتوای خود بگنجانید.

در تولید محتواهای خود، از رضایت مراجعین قبلی خود نیز استفاده کنید. البته منظور این نیست که صرفا پیام تشکر و جملات تکراری نقل کنند، بلکه بهتر است داستان خود را و آنچه در مسیر درمان رخ داده را صادقانه بیان کنند. این ویدئوها را در وب‌سایت، شبکه‌‌های اجتماعی خود نشر دهید. همچنین می‌توانید در مانیتور کلینیک پخش کنید یا در تبلیغات از آن استفاده کنید.

همچنین از مراجعین درخواست کنید که در شبکه‌های اجتماعی یا وب‌سایت در پایین پست‌ها کامنت گذاشته و تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. تاثیری که این نوع نظرات دارند، بیشتر از هر نوع تبلیغ دیگری موثر است.

15- به بیمارانتان هدیه دهید.

اگر می‌خواهید که بیماران به کلینیک شما مراجعه مجدد داشته باشند، یا شما را به دیگران معرفی کنند، توصیه می‌کنیم پس از دریافت خدمات، یک هدیه به آن‌ها بدهید. دریافت هدیه حس خوشایندی در آن‌ها ایجاد می‌کند. سعی کنید هدیه‌ای که به آن‌ها می‌دهید اثری از برند شما نیز در آن وجود داشته باشد تا مخاطب شما را به یاد آورد.

16- به مراجعین کد تخفیف بدهید.

برای مراجعات بعدی یک کد تخفیف به بیمار بدهید. این اقدام موجب ترغیب وی به بازگشت و استفاده مجدد از خدمات شما می‌شود.

17- برای خدمات تعرفه مناسب در نظر بگیرید.

یکی از عوامل مهم در جذب بیمار دندانپزشکی، میزان هزینه دریافتی در مقایسه با سایر کلینیک‌ها است. البته منظور این نیست که با نرخ پایین خدمات، بیمار جذب کنید. گاهی بیمار تنها به دنبال خدمات بهتر است، و هزینه برای او مهم نیست. گاهی هم می‌توان با افزایش هزینه خدمات بهتری ارائه نمود. اما در صورت وجود خدمات مشابه، پایین‌تر بودن هزینه می‌تواند یک عامل ترجیح شما از طرف بیمار نسبت به رقبا باشد. البته برای کاهش هزینه بهتر است موارد غیرضروری را در خدمات را تشخیص داده و از هزینه‌ها کسر نمائید.

یکی از عوامل مهم در جذب بیمار دندانپزشکی، میزان هزینه دریافتی در مقایسه با سایر کلینیک‌ها است

کلام پایانی

17 مورد درباره جذب بیمار کلینیک دندانپزشکی در اینجا ارائه شد که می‌توان از آن برای رشد کسب و کار خود استفاده کنید. البته با داشتن خلاقیت می‌توان موارد دیگری را نیز برای جذب بیمار ابداع کرد. اما آنچه مهم است این است که هر کدام از راهکارها را برای جذب بیمار استفاده می‌کنید پس از مدتی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید که آیا به نتایج دلخواه دست یافته‌اید یا خیر. و مجددا این راهکارها را مورد بررسی و اصلاح قرار دهید.

 

 

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

نظرات

0 نظرات

بدون نظر

نوشته های مرتبط