در دورانی هستیم که پلتفرمهای هوش مصنوعی در مدیریت فرآیندها و رباتها در فرآیندهای جراحی به پزشکان کمک میکنند. مفهوم سلامت از راه دور یا تله مدیسین، از درمانهای پیچیده تا مشاورههای ساده پزشکی را محقق کرده است. با این شواهد میتوانیم بگوئیم دنیای پزشکی در حال گذر از یک انقلاب فناوری و دیجیتال است.
از جمله تحولها و پیشرفتها در حوزه پزشکی، میتوان به بهرهگیری از بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ در پزشکی اشاره کرد.
همه این موارد نشان میدهند تغییرات بزرگی در حوزه پزشکی و سلامت رخ داده است و رقابت برای جذب بیمار روزبهروز افزایش یافته و پیچیدهتر میشود.
در چنین شرایطی، راهکار دیجیتال مارکتینگ پزشکی میتواند راهگشای پزشکان باشد.
در مقاله پیش رو درباره بازاریابی دیجیتال در پزشکی صحبت خواهیم کرد. و استراتژیهای کاربردی که به جذب بیمار برای همه پزشکان به شما معرفی خواهیم کرد.
دیجیتال مارکتینگ پزشکی چیست؟
دیجیتال مارکتینگ پزشکی، به تمام راهکارهای گفته میشود که پزشکان، دندانپزشکان، کلینیکهای زیبایی، روانپزشکان، بیمارستانها با استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به کار میبرند تا بیماران بیشتری را جذب نمایند.
از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ میتوانیم به ایمیل مارکتینگ، شبکههای اجتماعی، سئو و غیره اشاره کنیم. در ادامه بیشتر با این راهکارها آشنا میشویم.
اهمیت بازاریابی دیجیتال در پزشکی
زمانی که یک پزشک مطب یا کلینیک خود را راهاندازی مینماید، در زمان شروع به کار عمدتا تمرکز خود را روی جذب اولین بیماران، میگذارد. استفاده از روشهای سنتی بازاریابی مانند “تبلیغات چاپی” یا حتی “تبلیغات محیطی” استراتژی رایج کلینیکها در شروع فرآیند جذب بیمار است. در واقع این کلینیکها بر این باورند که در صورت ارائه خدمات باکیفیت، تنها مدت زمان اندکی طول میکشد تا بیماران آنها را پیدا کنند و خدمات آنها را خریداری کنند.
این روشهای بازاریابی بیفایده نیستند و بعد از مدتی کمکم پای بیماران را به کلینیک تازه تاسیس باز میکنند، اما کلینیکها میتوانند با درنظر گرفتن مزایای بازاریابی دیجیتال و همسو کردن بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ، به بیماران بیشتری دست پیدا کنند.
با استفاده از تکنیکهای دیجیتال مارکتینگ میتوانید به طیف گسترده از بیماران دسترسی پیدا کنید که با استفاده از روشهای سنتی جذب نمیشدند. از طریق دیجیتال مارکتینگ، دسترسی به این بیماران بالقوه با روشهای مقرونبه صرفهتر، قابل اندازهگیری و مقیاسپذیر امکانپذیر است. در ادامه به چند مورد از دلایل اهمیت دیجیتال مارکتینگ در پزشکی میپردازیم.
- دسترسی به مخاطبان هدف بدون محدودیت زمانی و مکانی
- امکان ارسال پیامهای شخصیسازی شده به مخاطبان هدف در زمان مناسب
- توانایی تعامل با مخاطبان هدف و شناخت بهتر نیازهای آنان
- برقرای ارتباط با بیماران در هر مرحله از فرآیند درمان
- جذب بیمار با هزینه کمتر
- شناخت بهتر مخاطبان هدف و ایجاد تعامل برای جذب و ایجاد وفاداری به کلینیک
- امکان پیگیری و اندازهگیری آسان نتایج
- برقراری ارتباط با افراد در جایی که بیشتر وقت خود را در آن سپری میکنند.
- نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بالا
- رقبایتان از دیجیتال مارکتینگ استفاده میکنند.
جذب بیمار با بازاریابی دیجیتال
امروزه برای هر کسب و کاری، جذب مشتری در فضای مجازی اهمیت زیادی دارد. با رشد روزافزون استفاده افراد از اینترنت، موبایل و کامپیوتر، فضای مجازی به یکی از اصلیترین فضاها برای برقراری ارتباط و اطلاعرسانی تبدیل شده است.
از آنجائی که بازاریابی دیجیتال امکان هدفگیری دقیق مخاطبان هدف (بیماران) را برای کلینیک فراهم میکند، با استفاده از تکنیکهای دیجیتال مارکتینگ مانند بازاریابی محتوایی شما میتوانید به طور مستقیم به مخاطبان خاصی که به خدمات کلینیک علاقمند هستند، دست پیدا کنید.
با استفاده از تکنیکهای بازاریابی دیجیتال، در مکان و زمانی درست یعنی وقتی کاربر به شما نیاز دارد، در مقابل او قرار میگیرید، و همین موضوع در تصمیمگیری برای دریافت خدمات از شما تاثیر مثبت دارد.
البته در استفاده از هر استراتژی باید نتایج را اندازهگیری کنید و بر اساس آن، روند بازاریابی خود را بهینهسازی کنید. به این ترتیب، میتوانید در اجرای هر کمپین، موثرتر از کمپین قبل عمل کنید.
استراتژیهای کاربردی بازاریابی دیجیتال در پزشکی
برای شروع بازاریابی پزشکی توصیه میکنیم ابتدا یک وبسایت برای خود راهاندازی کنید. وب سایت تا حد زیادی اعتبار شما را افرایش میدهد، به چند دلیل:
اول اینکه، حوزه پزشکی، حوزه بسیار حساسی به شمار میرود. افراد هم نسبت به سلامت و جان خود و عزیزانشان بسیار حساس هستند. به همین دلیل هر چقدر هم که در شبکههای اجتماعی وقت صرف کنند، اما در حوزه مسائل پزشکی و سلامت در شبکههای اجتماعی بسیار محتاط عمل میکنند. داشتن یک وبسایت میتواند اعتبار شما را تا حد زیادی افزایش دهد.
دوم اینکه، در وبسایت با داشتن صفحه رزرو نوبت، مشاوره آنلاین و … میتواند تاثیر بسیاری در جذب بیمار داشته باشد. به این دلیل که میتوانید از سایر پلتفرمها به آن ارجاع دهید.
اولین استراتژی دیجیتال مارکتینگ در پزشکی؛ بازاریابی محتوایی
بازاریابی محتوایی یکی از شاخههای دیجیتال مارکتینگ است. در بازاریابی محتوایی، تمرکز شما بر ارتقاء ارزش خود از طریق محتوای مرتبط و مفید برای مخاطب هدف است. بازاریابی محتوایی منجر به افزایش اعتماد و ایجاد آگاهی از برند شما میشود.
با انتشار محتوای با کیفیت در حوزهای از درمان که فعالیت میکنید خود را به عنوان یک مرجع در آن زمینه معرفی میکنید. اگر محتوای عالی تولید کنید که به احتمال زیاد از طرف مخاطبان به اشتراک گذاشته میشود. بدین ترتیب هم بین بیماران و هم سایر پزشکان شهرت پیدا میکنید.
به عبارتی دیگر بازاریابی محتوایی، درباره ایجاد محتوایی است که به دغدغه و سوالات پزشکی مخاطبانتان پاسخ میدهد، با هدف تاثیرگذاری بر تصمیم آنها به مراجعه به شما. بنابراین محتوای خوب پایه و اساس دیجیتال مارکتینگ شما است.
بازاریابی محتوایی انواع مختلفی دارد. وبلاگ، ویدئو، پست شبکههای اجتماعی، کتاب الکترونیک، کاتالوگ مجازی، اینفوگرافیک و غیره همگی نمونههایی از انواع محتوای محبوب در سطح وب هستند.
دومین استراتزی دیجیتال مارکتینگ در پزشکی؛ سئو(SEO)
تجربیات آنلاین ما با یک جستجوی ساده در گوگل آغاز میشود. زمانی که در گوگل به دنبال اطلاعات، محصولات یا خدمات میگردیم، طبیعتا به هر کسی که رتبه بالاتری در گوگل دارد، بیشتر اعتماد میکنیم.
با سئو میتوانید برای کلمات کلیدی مرتبط با حوزه خود به عنوان یک پزشک یا کلینیک در صفحه اول نتایج گوگل باشید و از این راه تعداد زیادی مراجعه کننده بالقوه را جذب کنید.
سئو داخلی شامل انتخاب کلمات کلیدی مناسب و ارائه توضیحات متا برای محتوای شما است. در حالی که سئو خارجی از صفحه شامل تکنیکهای لینکسازی خارجی و بک لینک، بهینهسازی فنی وبسایت است.
سئو داخلی و خارجی سیگنالهایی را ایجاد میکنند که گوگل از آنها برای رتبهبندی وبسایت شما استفاده میکند. یک زیرمجموعه خاص به نام سئو محلی یا لوکال سئو وجود دارد که بر بازاریابی پزشکان و کلینیکها تمرکز دارد.
البته در استراتژی سئو عامل زمان بسیار دخیل است و نتایج آن در بلندمدت به بار مینشیند. بنابراین در کوتاه مدت نباید منتظر نتایج مثبت این شیوه باشید.
برای این کار در وب سایت خود، بخش وبلاگ داشته باشید.
محتوای کاربردی، که سوالات، نیازها و دغدغه مخاطبان هدف را پوشش دهد، قرار دهید.
در کنار متن از عکس، ویدئو و صوت نیز استفاده کنید.
تجربه کاربری و رابط کاربری مناسبی برای وب سایت فراهم کنید.
سومین استراتژی دیجیتال مارکتینگ در پزشکی؛ بازاریابی موتورهای جستجو یا (SEM)
سئو با نام SEO و بازاریابی موتورهای جستجو با نام SEM شناخته میشوند. سئو به کسبوکارها کمک میکند تا به طور ارگانیک برای کلمات کلیدی هدف خود رتبهبندی کنند، در حالی که SEM به افزایش ترافیک وبسایت از طریق تبلیغات پولی در موتورهای جستجو، کمک میکند؛ به این صورت که به ازای هر کلیکی که دریافت میکنید باید هزینهای پرداخت نمائید.
دو سرویس متداول SEM عبارتست از Bing Ads و Google Adwords.
بازاریابی موتورهای جستجو کمک میکند با تبلیغات پولی در صدر صفحات نتایج موتورهای جستجو قرار بگیرید. این تبلیغات پولی تقریبا مشابه نتایج جستجوی ارگانیک در گوگل و با شناسه Ad در کنار خود هستند. این تبلیغات در بالای نتایج جستجو ظاهر میشوند. با این تبلیغات میتوانید یک یا چند کلمه کلیدی خاص، افراد یا منطقهای خاص را هدفگیری کنید و آگاهی از برند و نرخ تبدیل خود را به همراه ROI صددرصدی افزایش دهید.
با اینکه SEM سریعتر و راحتتر از SEO شما را به اهدافتان میرساند ولی جایگزینی برای سئو نیست و همواره باید از هر دو آنها برای تحقق اهداف مارکتینگی خود استفاده کنید تا بتوانید در حد امکان ترافیک جستجو را به وبسایت خود هدایت کنید.
چهارمین استراتژی بازاریابی دیجیتال در پزشکی؛ ایمیل مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ روش بسیار موثر و مقرونبه صرفهای برای حفظ ارتباط با بیماران و افزایش اینگجمنت است. جالب است بدانید طبق گزارش Maler Lite میانگین نرخ باز شدن ایمیل برای ایمیلهای مرتبط با سلامتی 41.23 در صد است و حدود 90% بزرگسالان برای ارتباط با پزشک خود، ایمیل را ترجیح میدهند.
برای ایمیل مارکتینگ میتوانید:
- پیامهای شخصیسازی شده ارسال کنید.
- با خود بیمار مستقیما در ارتباط باشید.
- خبرنامههای مفید برای ایشان بفرستید.
- وبینارها یا رویدادهای کلینیک را به بیماران اطلاع دهید.
- ایمیل خوشامدگویی ارسال کنید.
- پیشنهادهای تخفیف یا پروموشن خود را از طریق ایمیل اطلاعرسانی کنید.
- نوبت ویزیت را از طریق فرآیندی اتوماتیک به او یادآوری کنید.
پنجمین استراتژی دیجیتال مارکتینگ در پزشکی؛ تبلیغات کلیکی (Pay Per Click)
پرداخت به ازای کلیک یا PPC یک مدل تبلیغاتی خاص است که در آن شما فقط بهازای تعداد کلیکهایی که روی تبلیغ کلینیک خود دریافت میکنید هزینه میپردازید. در نتیجه هزینه تبلیغات شما با مجموع تعداد کلیکی که کاربران روی تبلیغ کردهاند، متناسب است.
با توجه به این امر، هر چه کلیک بیشتری صورت گیرد، هزینه افزایش پیدا میکند. در تبلیغات کلیکی، با توجه به قیمت کلیکی که تعیین میکنید و متناسب با بودجهای که برای تبلیغات خود در نظر میگیرید، کلیک دریافت میکنید و هزینه میپردازید.
تبلیغات کلیکی شما را دقیقا به مخاطب هدف کلینیکتان میرساند. کسی که روی لینک تبلیغ شما کلیک میکند، حتما به نوعی با مسئله یا بیماریی که در حوزه تخصص شما قرار دارد، درگیر است؛ پس میتوانید مطمئن باشید که با این روش، ترافیک ورودی مرتبطی را دریافت خواهید کرد. در انتها هم به ازای هر بیمار بالقوه هزینه پرداخت خواهید کرد.
ششمین استراتژی دیجیتال مارکتینگ در پزشکی؛ ویدئو مارکتینگ
امروزه، ویدئو از جمله محتواهایی است که در بین مردم، بسیار پرطرفدار شده است، و به همین دلیل بیشتر پزشکان و کلینیکها به دنبال سرمایهگذاری روی محتوای ویدئویی هستند.
برای ویدئو مارکتینگ میتوانید با استفاده از یک گوشی هوشمند اقدام به تولید محتوای ویدئویی نمائید. برخی نکاتی که باعث میشوند، نرخ تعامل و نرخ تبدیل را افزایش دهید.
- فیلمهای کوتاه آموزشی بسازید و درباره بیماریها و درمانها به شیوهای ساده برای بیماران توضیح دهید.
- امکانات کلینیک یا مطب را نمایش دهید.
- اضافه کردن کمی طنر باعث سرگرمی و حس خوب در مخاطبان میشود.
- امکانی فراهم کنید که بیماران رضایت خود را در ویدئو اعلام کنند.
- با نشان دادن مراحل کار، نگرانی و ترس بیماران را از خدماتی مثل جراحی کم کنید.
- با ساخت ویدئو، برند شخصی خود را شکل دهید.
هفتمین استراتژی دیجیتال مارکتینگ در پزشکی؛ بازاریابی شبکههای اجتماعی (SMM)
تعریف کردن از مزایای شبکههای اجتماعی برای حوزه پزشکی تکراری است. همهی ما میدانیم این روزها این شبکهها چقدر پرطرفدار هستند؛ بویژه اینستاگرام که در بین شبکههای اجتماعی در ایران حرف اول را میزند. نکتهایی که لازم است در اینجا به آن اشاره کنیم این است که بسیاری از افراد به دلیل فراگیری شبکههای اجتماعی، به مطالبی که در این شبکهها منتشر میشود اعتماد میکنند.
اما متاسفانه در بین این اطلاعات، موارد اشتباه و غیرعلمی زیادی در حوزه پزشکی و سلامت به چشم میخورد.
شما میتوانید با حضور در این شبکههای اجتماعی با تولید محتوای علمی، مناسب و باکیفیت به آموزش صحیح مردم بپردازید و خود را به مرجع در حوزه فعالیت خود تبدیل کنید و در عین حال سطح تعامل کاربران با صفحه خود را افزایش دهید.
هشتمین استراتژی دیجیتال مارکتینگ در پزشکی؛ بازاریابی پیامکی
بازاریابی پیامکی استراتژی است که کلینیک، پیامک تبلیغاتی میفرستد تا خدماتش را معرفی کند و یا جشنوارهها، کمپینها و غیره را اطلاعرسانی نماید. بازاریابی پیامکی شباهت زیادی به بازاریابی ایمیلی دارد، البته کمی موثرتر است.
با استفاده از بازاریابی پیامکی میتوانید تجربه خوبی برای مراجعین خود بسازید. یک کلینیک از پنل ارسال پیامک میتواند برای موارد زیر استفاده نماید:
- یادآوری روز/ ساعت ویزیت
- اطلاعرسانی درباره تغییر یا لغو نوبت
- دریافت بازخورد از مخاطبان درباره خدمات دریافتی جهت بهبود فرآیندها؛
- اعلام نتایج آزمایش؛
- اطلاع درباره نحوه مصرف دارو، یا شارژ مجدد دارو؛
- ارسال لینک نوبتدهی
- اطلاعرسانی درباره مراقبتهای بهداشتی؛
نهمین استراتژی دیجیتال مارکتینگ در پزشکی؛ ثبت لوکیشن در گوگل
ثبت لوکیشن در گوگل تاثیر زیادی در برندینگ، دارد. کاربردر زمان جستجوی یک تخصص یا یک پزشک، مطب شما را در گوگل پیدا میکند.
فقط همین نیست. نام، مشخصات شما، شماره تلفن، آدرس کلینیک، ساعات باز بودن کلینیک، مسیر رسیدن به کلینیک را هم میبیند. و شاید تصمیم بگیرد در همان لحظه با یک تماس نوبت خود را رزرو کند.
برای ثبت لوکیشن در گول، کافی است یک اکانت گوگل داشته باشید. سپس وارد گوگل مپ شده، آدرس خود را روی نقشه پیدا کنید. روی علامت بالای صفحه کلیک کنید و در منوی نواری بر روی گزینه Add Missing Place ضربه بزنید. در فرم جدید نام، آدرس، شماره تلفن و سایر اطلاعات را وارد کنید.
پس از مدتی محل توسط گوگل روی نقشه ثبت میشود. بعد از آن هم میتوانید عکسهای موردنظر از کلینیک را در صفحه نمایش اطلاعات ثبت کنید.
دهمین استراتژی دیجیتال مارکتینگ در پزشکی؛ افیلیت مارکتینگ
احتمالا اصطلاح افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش برای شما آشناست. در این شیوه توصیه کننده پزشک یا کلینیک، وبسایت، بلاگر، اینفلوئنسر، وبینار، پادکست است. با آنها توافق میکنید در ازای تحقق اهداف تعیین شده هزینهای را پرداخت کرده، و آنها کلینیک شما را معرفی کنند.
در این روش توصیه میکنیم، ناشر موردنظر را با دقت انتخاب کنید تا بیشترین نرخ تبدیل را داشته باشید.
چند نکته که حتما باید توجه کنید:
- مطمئن شوید، که مخاطب هدف شما در بین دنبال کنندگان آنها حضور دارند.
- تعامل خوبی با مخاطبان دارند.
- توانایی تاثیرگذاری بر تصمیم دنبال کنندگان خود را دارند.
کلام پایانی
در این مقاله به معرفی استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ در پزشکی پرداختیم. در پایان به شما توصیه میکنیم، در هر استراتژی که برای کلینیک خود انتخاب میکنید حتما نتایج به دست آمده را اندازهگیری کنید و بر اساس آن روند بازاریابی خود را بهینه نمائید.
منابع:
بدون نظر